tisdag 28 augusti 2012

Köksbön

Häromdagen när jag var uppe på vinden och rotade hittade jag en gammal tavla som min mormor hade i sitt kök.
Åh älskade mormor..saknar henne så mycket. Inte minst för att vi hade så fina samtal vid hennes köksbord.

Så här står det i alla fall på tavlan:

"Tack käre Jesus att jag får vara
 i Ditt sälllskap det underbara.
Tack att jag här kan få tjäna dig
Tack för Din kraft som du ger åt mig!

Hjälp mig bedja för mina kära,
så att de kommer Dig riktigt nära,
för alla sjuka och för all nöd
för dem som saknar ett dagligt bröd.

Tack för kläder som jag får tvätta,
Tack för munnar som jag får mätta.
Tack för disk och för bak och stök,
Tack för din närvaro i mitt kök."

Tänk att få känna Hans närvaro i sitt kök, att till och med kunna tjäna Honom där.
Tänk att köket kan få vara en gudstjänstplats där man kan få vara till välsignelse och uppmuntran.
En kopp kaffe med en vän, tid för samtal med den som är ledsen, uppmuntra barnen och hjälpa dem med läxorna när skolarbetet känns tungt.

Min mormor satt ofta på sin kökssoffa. Hon hade tid, med mig och alla mina tonårsfunderingar.
Hon tjänade Gud i sitt kök. Det vill jag också göra!


                                                       kram/Sofie




1 kommentar:

  1. Vilka vackra ord.
    Och tjänar Gud i ditt kök är precis det du gör, tror jag!
    Kram...

    SvaraRadera